Piwo bezalkoholowe w liczbach
Rynek piwa bezalkoholowego w Polsce rośnie od kilku sezonów. W latach 2016-2018 sprzedaż piw o zawartości od 0% do 0,5% alkoholu zwiększyła się o 119 proc.
W 2018 r. rynek piw bezalkoholowych potroił swoją wartość, przekraczając 600 mln zł rocznej sprzedaży. Dynamika wzrostu tego sektora wyniosła ok. 80 proc. Według badań Nielsen piwa bezalkoholowe stanowią obecnie 3,1 proc. rynku w ujęciu wartościowym.
Kto pije piwo bezalkoholowe
Konsumenci traktują piwo 0% jako napój izotoniczny i gaszący pragnienie, a zawartość alkoholu przestaje być istotna. Piwo bezalkoholowe doceniają osoby aktywne i uprawiające sporty. Ich popularność świadczy też o bardziej odpowiedzialnym podejściu do picia.
Według CBOS 61 proc. konsumentów piwa bezalkoholowego to kobiety w wieku 25-40 lat. Większość z nich sięga po piwa 0% świadomie rezygnując z piw alkoholowych. Panie, które piją piwo bezalkoholowe z konieczności, deklarują, że chętnie pozostaną przy swoim wyborze nawet gdy już będą mogły wrócić do alkoholu. Inaczej jest z mężczyznami – dla nich piwo 0% to ciągle wymuszona alternatywa.
Fani piwa bezalkoholowego najczęściej piją je na spotkaniach z przyjaciółmi w środku tygodnia (38,5 proc.), do posiłków (34,5 proc.) lub w domu dla relaksu (37,4 proc.).
Przyszłość piw bezalkoholowych
Branża piwowarska mówi już głośno o rewolucji 0%. Piwa słabe i bezalkoholowe wypierają z rynku piwa mocne. Bezalkoholowe lagery zdobywają szturmem Europę: np. w Hiszpanii sięga po nie już kilkanaście procent piwoszy.
Podobna zmiana czeka wkrótce Polskę. Eksperci szacują, że piwa 0% za kilka lat zdobędą kilkanaście procent rynku. Oznacza to, że co 10. sprzedana butelka piwa nie będzie zawierała alkoholu.
Modzie na piwo 0% sprzyja technologia. Rosnący postęp w browarnictwie umożliwił uzyskanie piwa bezalkoholowego o smaku i zapachu identycznym, jak w piwach tradycyjnych.