Kim jest konsument piwa

Portret polskiego piwosza
Statystyczny fan piwa to młody mężczyzna z dużego miasta. Lubi jasne pełne, pija je z przyjaciółmi, a wybiera patriotycznie – piwo polskie, które uważa za najlepsze. Pogląd ten podziela jego towarzyszka: Polka, choć pije mniej, również woli trunki rodzimej produkcji. Co o konsumentach mówią ich piwne wybory?

Polski piwosz wspiera polską gospodarkę
Polska jest 3. w Europie producentem piwa – sporo produkujemy na eksport, ale też dużo spożywamy lokalnie. Aż 73 proc. dorosłych rodaków sięga po piwo przynajmniej raz w miesiącu, co sprawia, że wśród naszych ulubionych alkoholi piwo od lat zajmuje pierwsze miejsce.

Choć mamy szeroki dostęp do piw zagranicznych, najchętniej wybieramy polskie, bo uważamy je za najlepsze na świecie. Kraj pochodzenia jest istotny dla większości fanów chmielowego trunku: po polskie piwa sięga ponad ¾ piwoszy i 58 proc. piwoszek. Kupując piwo, wspierają lokalny biznes, bo aż 2/3 ogółu sprzedaży piwa przypada na sklepy małoformatowe.

Polski piwosz – młody i konsekwentny
Najwięcej piwa piją Polacy z grupy wiekowej 33-39 lat, a spożycie to z wiekiem wyraźnie maleje. Typowy piwosz może pochwalić się wykształceniem wyższym lub średnim (łącznie 86 proc. wszystkich pijących piwo), pracuje w handlu, jako robotnik lub w wolnym zawodzie. Najbardziej liczna grupa fanów piwa mieszka w dużych miastach, a najmniej jest ich w miasteczkach poniżej 20 tys. mieszkańców. Niezależnie jednak od miejsca na mapie, wśród rodzimych piwoszy od lat króluje lager – ulubiony gatunek 82 proc. pijących Polaków. Lagery, podobnie jak inne piwa, najchętniej pijemy schłodzone, prosto z butelki.

Polski piwosz to zwierzę towarzyskie
Ponad 2/3 piwoszy deklaruje w badaniach, że lubi pić piwo w domu przed telewizorem, ale jednocześnie uważamy piwo za najlepszy wybór na spotkania z przyjaciółmi, np. przy grillu. 1/3 wielbicieli piwa wypija go tygodniowo 1-2 butelki, najczęściej w piątki i soboty. Jeśli pijemy ze znajomymi, to preferujemy towarzystwo osób z poczuciem humoru. Chętnie też postawimy im piwo. Co ciekawe, jesteśmy bardzo szczodrzy dla osób, które na piwo zapraszamy – aż 61 proc. piwoszy inicjujących spotkanie uważa, że powinno postawić piwo współtowarzyszom.

Piwosze są z Marsa, a piwoszki z Wenus
W grupie polskich fanów piwa istotne różnice widać przy podziale na płeć. Mężczyźni piją częściej niż kobiety – po piwo sięga 81 proc. z nich, a spośród kobiet niecała połowa. Jednocześnie kobiety wypijają o ok. 40 proc. mniej niż mężczyźni – zarówno piwa, jak też innych alkoholi.

Obie grupy piwoszy coraz chętniej sięgają po piwa niskoalkoholowe i bezalkoholowe, jednak panowie wciąż robią to z przymusu (np. gdy prowadzą samochód), a panie z własnego wyboru, głównie dla smaku. Piwa niskoalkoholowe to zresztą najbardziej rozwojowa kategoria na naszym rynku. Ich popularność rośnie, a smakują już identycznie jak alkoholowe. Dzięki temu możemy pić bardziej odpowiedzialnie, nie tracąc przyjemności z degustacji.

Źródła przytaczanych danych:

  • Centrum Badania Opinii Społecznej, Modele picia napojów alkoholowych w Polsce, luty 2017, ogólnopolska próba kwotowa 1309 osób 18+
  • ARC Rynek i Opinia, Piwna Polska pod lupą, badanie zrealizowane na zlecenie Kompanii Piwowarskiej, 2016 r., próba: 306 osób.
  • Gfk Polonia, Wizerunek piwa w kontekście innych alkoholi, badanie zrealizowane na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, 2014 r.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Powiązane artykuły:

Akcyza

Do pobrania

Raport „Zasadność zróżnicowania stawek akcyzy dla alkoholi mocnych oraz piwa. Kontekst prawny, ekonomiczny i społeczny” przedstawia cele podatku akcyzowego oraz wyjaśnia przyczyny zróżnicowania akcyzy na poszczególne rodzaje napojów alkoholowych.   POBIERZ Share on facebook Share on twitter

Czytaj więcej »
Reklama

Regulacje dotyczące reklamy piwa w Polsce

Regulacje dotyczące reklamy piwa w Polsce Na polskim rynku piwa, który od wielu lat jest stabilny, dojrzały i nasycony, reklama służy producentom do budowaniu przewagi konkurencyjnej swoich marek i promowania rynkowych nowości, nie przyczynia się przy tym do zwiększania samego rynku.

Czytaj więcej »
Reklama

Samoregulacja branży piwnej

Samoregulacja branży piwnej Reklama piwa jest obwarowana szeregiem dodatkowych obostrzeń, dobrowolnie przyjętych przez producentów piwa zrzeszonych w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie w ramach Kodeksu Etyki Reklamy, którego zapisy są bardziej surowe niż zasady

Czytaj więcej »
Podsumowanie
Kim jest konsument piwa
Nazwa artykułu
Kim jest konsument piwa
Opis
Statystyczny fan piwa to młody mężczyzna z dużego miasta. Lubi jasne pełne, pija je z przyjaciółmi, a wybiera patriotycznie – piwo polskie, które uważa za najlepsze.