Jak inwestowano w polskie browarnictwo
Po 1989 r. polska branża browarnicza przeszła intensywną modernizację. Najważniejsze inwestycje, zwłaszcza w pierwszych latach po transformacji, były finansowane przez międzynarodowe grupy piwowarskie. Bez zaangażowania zagranicznego kapitału nie byłby możliwy rozwój produkcji w latach 90. i modernizacja polskich zakładów. W 1994 r. holenderski Heineken International został głównym udziałowcem Browarów Żywiec. W 1996 r. duński Carlsberg Breweries został strategicznym akcjonariuszem browaru Okocim w Brzesku, a w 2001 r. firma połączyła browary Okocim, Bosman, Kasztelan i Piast w jedną grupę Carlsberg Okocim (obecnie Carlsberg Polska). W 2009 r. 100-procentowym właścicielem Kompanii Piwowarskiej został koncern SABMiller, który już wcześniej był strategicznym udziałowcem KP polskiego browaru – w 2017 r., wskutek sprzedaży aktywów SABMiller, Kompania Piwowarska stała się częścią japońskiej grupy Asahi. W efekcie tych inwestycji branża piwowarska stała się jedną z najbardziej dokapitalizowanych w kraju.
Polski charakter branży
Sektor zachował jednak narodowy charakter i do dziś jest oparty przede wszystkim o polskie marki piwa. Fakt, że piwo jest warzone w Polsce przez polskich pracowników i przede wszystkim z polskich surowców, a zyski są reinwestowane w kraju, odgrywa istotną rolę we wzmacnianiu polskiej gospodarki. Dodatkowo, rosnący eksport polskich marek piwa tworzy pozytywny obraz kraju za granicą. Co ważne, grupy piwowarskie inwestują w istniejące zakłady produkcyjne, a nie w otwieranie nowych. Dzięki temu browary, często bezpośrednio wywodzące się z firm o kilkusetletniej tradycji, kontynuują produkcję i są coraz nowocześniejsze oraz bardziej wydajne.