Polska w pierwszej eksportowej lidze
Z 42,6 mln hl piwa wyprodukowanych w 2018 r. w Polsce aż 3,8 mln h zostało wysłane za granicę. Oznacza to, że co 8. piwo z naszego kraju trafiło do piwoszy w Europie i poza jej granicami. Taki wynik zapewnia Polsce stałe miejsce w czołówce państw europejskich z długimi tradycjami piwowarstwa, sprzedającymi znaczącą część produkowanego u siebie piwa za granicą. Pod tym względem na starym kontynencie jesteśmy na szóstym miejscu, tuż za Belgią (1,6 mld hl), Niemcami (1,57 mld hl), Holandią (1,4 mld hl), Wielką Brytanią (5,2 mln hl) i Czechami (5,1 mln hl). W porównaniu z wynikami za 2017 rok Polska znalazła się o dwa miejsca wyżej, wyprzedzając m.in. Irlandię. To pokazuje, że wartość eksportu krajowego piwa stale rośnie.
Wszędzie tam, gdzie lubią polskie piwo
Głównym kierunkiem eksportu polskiego piwa są kraje Unii. Blisko trzy czwarte złocistego trunku wysyłanego na eksport z Polski trafia właśnie tam. Ale polska branża piwowarska nabiera coraz większego znaczenia w handlu zagranicznym z krajami spoza strefy UE. Ustalona reputacja polskiego piwa wśród smakoszy ze Stanów Zjednoczonych i Kanady sprawia, że te kraje od lat są ważnymi rynkami dla krajowych producentów. W 2017 roku polskie piwo podbiło kolejne rynki. W Azji dotarło do piwoszy z Korei Południowej i Chin, a w Ameryce Południowej i Środkowej – do mieszkańców Chile i Meksyku. Najbardziej wierni polskiemu piwu, zdobywcy bieguna południowego, nie muszą zabierać ze sobą ulubionego napoju. Okazuje się bowiem, że pewien odsetek chmielwego napoju z Polski jest wysyłany również na Antarktydę.
Piwa z Polski warzone z dumą
Smak polskiego piwa mogą dzisiaj z łatwością poznać konsumenci z ponad 80 krajów świata. Aby dodatkowo wzmocnić eksport piwa z Polski, w 2018 roku uruchomiono inicjatywę „Proudly made in Poland”. To specjalny znak umieszczany na opakowaniach piw wysyłanych za granicę. Według pomysłodawców, Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, ma on wspierać rodzime marki i budować wizerunek Polski jako kraju pochodzenia produktów spożywczych najwyższej jakości oraz wiarygodnego i wartościowego partnera handlowego.